tisdag 11 juni 2013

Populära Pizzasnurror :)

Ja då var det dags för barnehagens sommerfest.. denna gang trengte jeg ikke bake, även om jeg hade lyst..men satsade istället å laga något smarrigt :)
Ville göra något som var poppis bland barnen.. så då blev det PIZZASNURROR!!

Det var poppis kan jag lova, å ikke bare blant dom yngre ;)
Så många som vill ha recept så jag får stolt lägga ut det då:)

Maria mor's Pizzasnurror:

Deg:
50 gram smör
4 dl mjölk
50 gram jäst
1 msk olja
1 tsk salt
½ tsk socker
1 l vetemjöl ( men jag tog bara 9dl )

Smält smöret och tillsätt mjölken, värm tills det blir fingervarmt (37¤ ).
Smula jästen och tillsätt vätskan, rör om tills allt har löst sig.
Tillsätt resten av ingridienserna, knåda degen (jag valde med elvisp) till en smidig deg.
Oljan gör att den inte blir så kladdig utan smidig.
Låt jäsa i 40min.

Fyllning:
Strimlad ost
Strimlad skinka
Chilisås och krossade tomater med vitlök
Strimlad Dansk Salami
Oregano
Grillkrydda

Dela degen i 2delar. Kavla ut till avlångabitar.
Lägg på lite chilisås blandat med krossade tomater, bred över hela.
Lägg på osten, skinkan och salamin.
Krydda med oregano och grillkrydda.

Rulla samman från långsidan.
Skär i bitar (jag tog ca 2-3cm) och lägg på plåten med bakpapper. Tryck/ platta ned dom lite.

Låt dom jäsa 30min.

Pensla med ägg.

Grädda i ugnen på 225¤, ca 12-14min ( tills dom blir gyllenbruna, får lite färg )

Ät med en gång el vänta.. lika goda när som helst ;)






1 kommentar: