torsdag 2 februari 2012

Mamma&son tar blodprov..

Idag vart jag hos legen, skulle ta blodprov.. och med tanke på att Trulz inte har ätit så bra,ville helsesöster att DR'n skulle ta ett HB på han..

Ta blodprov e blant det värsta jag vet, inte det att det gör ont ont.. utan jag är så svårstucken, som om jag vore "död" .. nämen blodådrorna försvinner av rädsla..
En del får alltid sticka flera ggr och sen alltid med en butterfly (barn nål ) och när dom har stuckit flera gånger på samma arm, går dom över till nästa men nothing there.. då vill dom sticka mig på armen.. HALLÅ?? vet ni hur J*A ont det gör el?? ..brukar alltid sga nej till det..
När jag låg på sjukhus å skulle op mig så kom det upp folk från IVA för att sticka mig, å då stack dom i fötterna.. AOOOOOOOOOOOOOOH..

Men idag var det en tjej som jag vet är skit duktig men även hon idag bomma.. så det blev stick på armen.. :(
I famnen min sitter Trulz å ser på sin mamma som grimaserar.. han blir lite ängslig men det går fort över..
Men sen är det hans tur.. uff säger ja bara..
Saken är när dom sticker ett barn så måste barnet sitta helt stille och hur lätt ät det på en skala mellan 1-10?? ..så då hämtas en annan syster som skall hålla armen på han.. han sitter i min famn.. men hålla han hårt det går inte.. då dom börjar hålla hans arm hårt så börjar han skrika, gråta, röra på sig.. å se ditt barn ha så "ont" det gick bara inte, jag sa ifrån att jag kan inte hålla han.. jag började såklart gråta av att se honom så.. ok, jag vet det kansje inte hjälpte honom.. men hur lätt är det att låta bli..
Det hämtades en syster till som skulle hålla han i famnen, jag satt framför han å försökte pussa på han.. å en som höll hans arm.. under mig kände jag hur han rörde på sig.. å jag ville inte ens kolla hur hårt dom höll hans arm..
Han grät så mkt att det kom "fragma/skum" ur munnen på han..
Åh det gjorde så ont i mig..
Fort gick det inte heller.. men det var för att han rörde på sig så.. men till slut var vi klara och så fort dom släppte han så slutade Trulz gråta.. pust..

Systern sa att detta gör mera ont i mig än i Trulz.. varför han skriker sån är för att dom håller han fast:)
Men han har fina ådror mamma sa hon, bättre än sin mamma.. och du mamma, tror kansje din lille son kommer blir Norges nästa starkaste man.. hehehehe..

Efteråt gick vi snyftandes längs korridoren, folk hade ju hört han å log lite försiktigt till oss..
Vi satte oss ned tog fram polisbilen och åt banan&yogurt.. sen var han hur glad som helst:)

Å KEMPE glad när han kom hem till katterna och sitt hem..

2 kommentarer:

  1. Usch då! Men varför tar de blodprov så för ett HB. De han de ju lätt ta med ett stick i fingret! Det där med att vara svårstucken...jotack... jag vet hur det är. vid flera tillfällen har då fått sticka mig både här och där... och de får alltid använda bebisnålen. Nu har jag dock lärt mig var jag har ett bra och enkelt kärl att sticka i så jag visar alltid det och då går det enkelt. Men jag har många gånger kommit ut som en nåldyna, med stick i båda armarna och i handryggen... Vid ett tillfälle att 3 olika personer försökt sticka mig med det gick inte...de bad mig åka till en annan vårdcentral för de ville inte plåga mig mer...men jag sa bara stick på, (tycker tack och lov inte det är så farligt) och tillsist efter lite grävande hittade de ett kärl :-)

    SvaraRadera
  2. För dom skulle ta 2st rör och det kan man inte får från ett stick i fingern..:(
    Nä det var det värsta.. men minns som du när han var liten, men då var d på ngt sätt lättare för då låg han stilla.. nu vart dom ju tvungna å hålla fast han.. nä det var hemskt..
    Tur du inte tycker d är så illa.. jag är stickrädd så för mig funkar d inte alls.. å då gömmer sig ådrorna.. sen har ja som du en bra ådra, men dom har stuckit sönder den så det har blitt brosk :/ å då inte så lätt..
    Hoppas svaren är bra ialf..

    SvaraRadera